Iedereen wil iets aan me kwijt

Kopen. We doen het allemaal. Soms weloverwogen en soms impulsief. Ken jezelf en bouw wat veiligheid in.

Waarschijnlijk word jij, net als ik, regelmatig gebeld of aangesproken door mensen of bedrijven die iets aan je kwijt willen: kaarten, een krant, geld voor een goed doel of een energiecontract. Het lijkt altijd of je jezelf (of andere mensen) heel veel tekort doe door niet in te gaan op hun aanbod. Hoe aardiger de persoon aan de telefoon of aan de deur, hoe moeilijker het is om NEE te zeggen. Toch doe ík het meestal wel, want ik heb geleerd dat ik me daar achteraf beter bij voel. Want hoe nobel hun product of goede doel ook is, ze willen graag aan je verdienen en ze komen soms op een moment dat je dat helemaal niet wilt!

Aardige verkopers

Verkopers zijn erop getraind om jou iets te verkopen. En dat doen ze soms heel goed. Hoe vaak word je niet op straat aangeklampt voor een kranten abonnement of een donateurschap? Zij mogen mij vragen, maar ik mag NEE zeggen. En heel soms zeg ik JA.  En mocht ik spijt krijgen, dan kan ik als consument de aankoop nog terugdraaien.

Uiteraard doe ik graag zaken met vriendelijke, capabele verkopers die nagaan wat ik nodig heb. En heb ik na een tijdje niets gevonden naar mijn zin, dan bedank ik de verkoper voor de moeite en ga ik zonder iets weg. Geen probleem. Ik kom eventueel een andere keer terug, want ik werd wel prettig geholpen. Ik weet dat sommige mensen dat lastig vinden, omdat ze het zielig vinden voor de verkoper die zo zijn/haar best heeft gedaan.

Bereid je voor

Als jij het plan hebt om iets te kopen, bijvoorbeeld een computer of een nieuwe fiets, is het handig om vooraf te bepalen wat je budget is en waaraan je item moet voldoen. Je kunt vooraf onderzoek doen naar prijzen, gebruiksgemak, onderhoud, ervaringen van anderen etc. Laat je dan niet verrassen in de winkel en overrompelen om iets te kiezen wat je liever niet wilde en wellicht veel duurder is dan je had gepland.

Veel van wat we kopen gebeurt in een opwelling, omdat je er langs loopt en iets leuks ziet. Dat heb je nogal eens op vakantie:  Een souvenir, kledingstuk, fles wijn of sieraad. Eenmaal thuis is het een stuk minder leuk dan in de zon in dat mooie oude stadje.

En, wat dacht je van shoppen voor de gezelligheid. Of struinen in die koopjesbakken bij winkels? Ik weet van mensen die elke dag in een winkelcentrum lopen en altijd iets willen kopen. Waarom eigenlijk? Want als het thuis vervolgens onuitgepakt blijft liggen of op de grote stapel gaat draagt het niet echt iets bij aan je geluk.

Bij twijfel niet doen

Een tip die ik mijn kinderen geef als ze bijvoorbeeld kleren gaan kopen is ‘Bij twijfel niet doen’. Ze hebben zelf geld, maar niet zoveel dat alles kan. Dat betekent dat een foute aankoop ook echt voelbaar is. En hoe vaak twijfel je niet over een kledingstuk en is de prijs vooral het lokkertje?

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Heb ik dit nodig?
  • Vind ik het mooi?
  • Is de prijs oké?

Als je op alle drie de vragen JA kunt zeggen, is het een goede koop.

Bewaar de bon

Stel dat je spijt krijgt of dat je aankoop thuis tegenvalt? Zorg dat je de bon bewaart en dat je het kunt terugbrengen of ruilen. Lukt dat niet, probeer het dan te verkopen of geef het weg aan iemand die er wel blij van wordt.

Merk je van jezelf dat je vaak voor de bijl gaat en thuis komt met spullen die je eigenlijk niet wilt? Neem dan niet teveel geld mee, laat je pasjes thuis en probeer verleidingen te vermijden. Ga niet vaker naar de stad dan nodig is.

Teveel gekocht in het verleden?

Heb je in de afgelopen tijd eigenlijk teveel gekocht? Puilen je kasten uit en stapelen de bonnen zich op? Wordt het tijd om afstand te doen van een deel van je spullen, omdat je het niet gebruikt en je er helemaal niet blij van wordt? Dan kan ik je helpen. Ik kan samen met jou je spullen uitzoeken en een goede andere bestemming geven. Ook kunnen we uitvinden wat je wel mooi vindt en hoe dat het beste tot zijn recht komt. Waarschijnlijk komen we ook wel in gesprek over andere dingen die met kopen, bewaren of opruimen te maken hebben. Maar, dat hoeft niet. Ik hoor graag of ik iets voor je kan doen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *